Ugrás a tartalomra

Turbókörforgalmi tapasztalatok - a közlekedők kezdik megszokni és használni

Miskolc Televízió
Utoljára módosítva
2023. március 28. kedd 09:30
A miskolciak is vannak olyan okosak, mint a szegediek, megtanulják használni a turbó körforgalmat – mondta Mokrai Mihály képviselő a Miskolc Televízió Kilátó című műsorában. 
Fotó: minap archív

Három hónapja adták át a turbókörforgalmat a Vörösmarty utcán. Az eddigi forgalmi tapasztalatokról és a körforgalom szükségességéről kérdezte kollégánk Molnár Emilt a Miskolci Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjét és Mokrai Mihályt a Velünk a Város önkormányzati képviselőjét, a városüzemeltetési bizottság alelnökét. A stúdióbeszélgetés alapfelvetése az volt, hogy sok miskolci polgár vélekedik úgy, hogy a turbókörforgalom nem váltotta be eddig a várt reményeket, nem lettek kisebbek a dugók a városban, sőt, sokan kifejezetten elkerülik, még akkor is, ha az útjuk arra lenne a rövidebb. Arra voltunk kíváncsiak, hogy így van-e, és ha igen, mi lehet ennek az oka? 

Molnár Emil rendőr alezredes szerint nem lehet azt mondani, hogy a turbókörforgalom nem váltotta be a reményeket, de azt igen, hogy többet vártak tőle. Több oka van, hogy nem olyan szinten működik, ahogyan azt szerették volna. Ezek között említette, hogy az átadás után nem olyan lámpaciklusokban működtek a jelzőlámpák, amivel segítették volna a legfőbb irányokban a gyors áthaladást. Ez önmagában is nagy fennakadásokat okozott. A lámpák átprogramozása után a helyzet jobb lett, ám addigra a gépjárművezetők újra visszaálltak a Vörösmarty, Soltész-Nagy Kálmán irányokra, és nem a turbókörforgalmat választják. Talán azért is, mert ezen utak kereszteződésében nem kell arra figyelni, hogy melyik sávba soroljon be az ember. Ezt a körforgalomnál meg kell tanulni, ami elsőre bonyolultnak tűnik, de az alezredes úgy gondolja, hogy nem az. Mindenkit bátorít, hogy vegye igénybe a körforgalmat, mert sokkal gyorsabban át lehet rajta jutni, mint a másik két kereszteződésen. 

Mokrai Mihály is elismerte, hogy az első hónap meglehetősen kaotikusra sikeredett, hozzá is, mint a választási kerület önkormányzati képviselőjéhez számos panasz érkezett, amelyeket igyekeztek orvosolni. A megoldás a lámpák pontos beállítása és tájékoztató táblák kihelyezése lett, amelyeken látható, hogy melyik sáv hová vezet, a kívánt kijárathoz, hová kell besorolni. 
A képviselő szerint, „ennek a turbókörforgalomnak akkor lenne igazán értelme, ha egyenesen kivezetne az autópályához, akkor lehetne kihasználni teljes körűen”. Elmondta, az emberek kicsit mindig idegenkednek az új dolgoktól, de az elmúlt egy hónapban már látható, hogy egyre többen veszik igénybe a turbókörforgalmat. 

„Ez egy tanulási folyamat, fél év múlva már észre sem fogják venni az emberek, hogy átmentek ezen a körforgalmon. Szegeden több ilyen van – igaz, nem jelzőlámpával -, de ott is tökéletesen megtanulták az emberek használni. Azt gondolom, a miskolciak is olyan okosak, mint a szegediek és hamarosan mindenki el tud igazodni a körforgalomban” – fejezte ki reményét a képviselő.

A műsorban Molnár Emil rendőr alezredes ismertette az első hónapok baleseti statisztikáit is, amelyek megnyugtatóak: mindössze három koccanásos baleset volt ezen a helyszínen, amelyek egyike sem járt személyi sérüléssel. Ezek leginkább a figyelmetlenségre vezethetők vissza, különösen azzal összefüggésben, hogy rossz sávban hajtanak be a turbókörforgalomba, aztán ott kapkodni kezdenek, hogy korrigálják az irányt. Ez azonban veszélyes és szabálytalan is. Az elezredes felhívta a figyelmet arra, hogy aki véletlenül nem a kívánt sávba hajtott be, az ott menjen tovább, és később módosítsa az útirányát, hogy ne okozzon balesetet. 

„Lehet, hogy így néhány száz méterrel többet kell mennie, de megspórolhat több százezer forintot, mert nem ütközik senkivel. Aki észleli, hogy rossz sávban van, az semmiképpen ne a körforgalomban váltson sávot, hanem menjen tovább, és utána, az első szabályos lehetőségnél igazítsa ki az útirányt” – tanácsolta az alezredes. 
Hozzátette, a körforgalmat kis mértékben valóban akadályozzák, lassítják a be- és kihajtásnál lévő közlekedési lámpák, ezekre azonban a gyalogosok védelmében van szükség. Ugyanis a négy sáv miatt nagyon nagy távolságot kell megtenniük, hogy átjussanak, miközben minden sávban közlekednek járművek. Nem lehet csupán az autósok figyelmére bízni, hogy megadják-e az elsőbbséget a gyalogosoknak. Sajnálatos tapasztalat itt Miskolcon, hogy amíg az egyik sávban a gyalogost észlelő jármű megáll, a mellette lévőben a másik tovább halad. Ebből már több súlyos baleset származott. Ekkora távolságon fokozottan védeni kell az átkelő gyalogosokat – mondta Molnár Emil.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!