2019. február 17. Donát
Miskolci pilóta színesíti a WTCC mezőnyét
Tóth Milán
|
2017. július 22. 15:13
|
frissítve: 2017. július 25. 13:18
Pokoli sebességgel robbant be az autósport világába Szabó Zsolt Dávid, aki mindössze négy túraautó-Európa-bajnoki futammal a háta mögött a múlt hétvégén a túraautó-világbajnokságon (WTCC) is bemutatkozhatott a Zengő Motorsport színeiben. A miskolci versenyzővel beszélgettünk az Argentin Nagydíjról, de a kezdetekről és a jövőről is faggattuk.

szabo_zsolt_etcc_wtcc_7.jpg

Fotók: Nagy Gábor Tamás

A 21 éves tehetség szimulátoros tehetségkutatókon próbálta magára felhívni a figyelmet, de nem mindig volt szerencséje, annak ellenére, hogy a legjobbak között zárt. A GT Academy programjában – amit a Play Station és a Nissan közösen hívott életre – a 11. helyen zárt, de mivel hazánkban az említett márka eladási száma nem volt kiugró, ezért az időeredményét figyelembe sem vették.

– Jól teljesítettem, felbuzdultam, így érettségi után két passzív félévvel kezdtem a Budapesti Műszaki Egyetemen, hogy még jobban felkészüljek a GT Academyre – árulta el a minap.hu érdeklődésére Szabó Zsolt Dávid. – Azonban hirdettek egy hasonló tehetségkutatót Magyarországon is, amire jelentkeztem. Jó időt mentem, így elhívtak egy kétnapos felkészülésre, ahol fizikai gyakorlatokat végeztem a többi kiválasztottal, másnap pedig a Hungaroringen mehettem egy Suzukival. Utóbbi olyan jól sikerült, hogy Zengő Zoltán, a Zengő Motorsport csapatfőnöke felfigyelt rám, és felajánlotta, hogy kettőezer-tizenötben tartsak velük a Seat Leon Európa-kupán. Ez elég nagy váltás volt, végül összesen öt versenyen indultam, de a lényeg a tapasztalatszerzés volt.

szabo_zsolt_etcc_wtcc_6.jpg

A Zengő Motorsport ígéretet tett arra Szabónak, hogy 2017-ben az ETCC-ben versenyezhet. A Földes Ferenc Gimnáziumban érettségizett tehetség számára 2016 így a felkészülés jegyében zajlott, ami remekül sikerült, hiszen legelső versenyén az ötödik helyen ért célba. Ez azonban csak a kezdet volt: a második versenyhétvégén, a Hungaroringen a pole-pozícióból indulva második lett, míg Portugáliában megszerezte élete első futamgyőzelmét. Ez rengeteget jelentett az istálló számára, hiszen Michelisz Norbert 2015-ös sikere óta ez volt az első olyan alkalom, amikor Zengő Motorsport-pilóta állhatott a dobogó legfelső fokán.

– Az ETCC-ben mutatott teljesítményem meggyőzte a csapatot arról, hogy érdemes engem feljebb vinniük, kipróbálniuk egy magasabb kategóriában – mondta Szabó. – A csapatnak fontos az ETCC-sorozat, de itt inkább az utánpótlás-nevelésen van a hangsúly. Nagyon kivételes eset az enyém, nem igazán fordul elő, hogy valaki ilyen gyorsan lépegetne a ranglétrán. Egy nagyon kicsit, hangsúlyozom, csak egy kicsit, olyan az esetem, mint a Forma-1-ben szereplő Max Verstappené, aki gokartozgatott, majd hirtelen a nagyok között találta magát. Nekem is jó érzés a legjobbak között bizonyítani, és amikor a defektje miatt elmentem Michelisz Norbi mellett, talán akkor fogtam fel igazán, hogy igen, én is itt vagyok.

szabo_zsolt_etcc_wtcc_4.jpg

Persze nem egyből azt az autót kapják meg az újoncok, mint amit a legjobbak vezetnek. A motorteljesítményt visszafojtják, hiszen a fiataloknak előbb ki kell érdemelniük a bizalmat. Ezért is végzett Argentínában Szabó a mezőny végén, viszont egy-két egyenes, kör erejéig megmutathatta oroszlánkörmeit. A lehetőségekkel élt, a második futamon megfutotta a hétvége leggyorsabb Zengő Motorsportos körét!

– Most még nem a versenyzés volt a feladatom, hanem az, hogy szokjam a körülményeket, tanuljak – magyarázta az autóversenyző. – Igyekeztem a többiek mögött menni, nem lemaradni tőlük. Szerencsére jó köröket tudtam teljesíteni, nem voltam sokkal elmaradva a középmezőnytől, így ha legközelebb is megkapom a lehetőséget, az elvárások nagyobbak lesznek velem szembe.

Az azonban még egyáltalán nem biztos, hogy Szabó ott lehet az októberi, Kínai Nagydíjon. Az istálló ugyanis hivatalosan még nem döntött pilótafelállásáról, elképzelhető, hogy más magyar tehetségnek is lehetőséget biztosítanak.

szabo_zsolt_etcc_wtcc_3.jpg

– Most lesz egy nagyobb szünet, de nem lehet pihenni, folyamatosan kondiban kell tartani magam – folytatta Szabó, aki Budapesten és Miskolcon is készül a kínai versenyhétvégére. – Még nem tudni, hogy megkapom-e újra a lehetőséget, de úgy kell készülnöm, ezért folyamatosan edzem. A WTCC-futamok fizikálisan alaposan megterhelik a pilótákat, így rendszeresen járok személyi edzőhöz, squash-olok, teniszezem, gokartozom, szimulátorban készülök heti kétszer és sportpszichológushoz is járok.

Nem kell harapófogóval kihúzni az információkat a fiatal versenyzőből, látszik rajta, hogy élvezi az új életformát, ugyanakkor két lábbal a földön jár, nyoma sincs túlzott önbizalomnak.

– Úgy készülök, hogy lehetőséget kapok Kínában, szeretnék futamról futamra haladni – fogalmazott Szabó. – Plusz motivációt adott nekem Argentína, érzem, hogy van keresnivalóm ebben a mezőnyben, és szeretném, ha a következő futamon már nem négy tizedmásodperces lemaradásban, hanem egy tizedes előnyben lennék.

szabo_zsolt_etcc_wtcc.jpg

A szimulátorhoz képest viszont a valódi autóversenyzés teljesen más, veszélyesebb, és ezt Szabó is megtapasztalhatta a saját bőrén. Az ETCC Magyar Nagydíjának második futamán sokáig harcban állt a dobogóért, de balesetet szenvedett, 160 km/h-s sebességgel csapódott a falba. Szerencsére komolyabb baj nem történt, kék folt és húzódás nélkül megúszta a 66-os rajtszámú autó balesetét.

– Édesanyám a legnagyobb támogatóm, ugyanakkor nagyon aggódik értem. Huszonegy éve ez az álmom, és most, hogy végre sikerült, fel sem tudom még fogni, valóságos csoda az egész – zárta gondolatait Szabó, aki ha teheti, hazalátogat Miskolctapolcára.

szabo_zsolt_etcc_wtcc_2.jpg

Nem

Videótár

Valentin nap
02:29
2019. február 16.
Miskolc Ma 2019.02.15.
15:26
2019. február 16.
Tanintézeti Judo Bajnoksáság
01:53
2019. február 15.
Takarítás a Jósika utcán
01:39
2019. február 15.