Elektromos buszokkal bővült az MVK flottája
Átadták pénteken a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. első tíz elektromos autóbuszát. Ahogyan arról korábban lapunk is részletesen beszámolt, az autóbuszokat a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében szerezhette be az MVK. A projektre összesen 1,5 milliárd forintos támogatást nyert el korábban a város, melyet önerőből mintegy 600 millió forinttal egészítettek ki – emelte ki az ünnepélyes átadón Veres Pál, Miskolc polgármestere.
- Az MVK autóbusz-állományának fiatalítása mellett a zöldítésére is törekszik a város az új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek forgalomba állításával. Az elektromos autóbuszok mellett jelenleg hat CNG-meghajtású jármű beszerzési is zajlik, várhatóan ezek is forgalomba állnak még idén – jelentette ki a polgármester, aki szerint ezek nagy lépések a klímasemlegesség felé vezető úton. Hozzátette, nem véletlen, hogy Miskolc bekerült azon száz európai város közé, amik 2030-ig innovációs megoldásokkal segíthetik a klímasemlegességre történő átállást az Európai Unió többi városa számára.
A buszokat a BYD gyártotta le Miskolcnak, a cég jelenleg a világ vezető elektromos autóbuszgyártójának számít – erről már Krenner László, a cég kelet-közép-európai értékesítési vezetője beszélt. „Jelenleg a BYD az egyetlen e-busz-gyártó, amely saját erőátviteli rendszert, akkumulátort, villanymotorokat, illetve motorvezérlő rendszereket fejleszt és gyárt” – hangoztatta.
Zöld úton
A Miskolcnak gyártott BYD K9UD LF elektromos városi autóbuszokban 35 ülés található, 1 kerekesszékeseknek fenntartott hely, a teljes befogadóképessége 82 fő. Az autóbuszok klímával, egységes külső és belső vizuális, valamint belső hangos utastájékoztató berendezéssel, oldalanként 2-2 nyitható ablakkal, ajtónként 1-1 kamerás utasszámláló berendezéssel, tolatókamerával, biztonsági kamerarendszerrel, továbbá wifivel vannak felszerelve. Valamennyi ülésnél USB port található, melyek az oldalfali burkolaton, illetve a kapaszkodókon helyezkednek el, a padlóburkolat pedig tűz, és vízálló, valamint csúszásmentes bevonattal van ellátva – sorolta Krenner László.
Az MVK hosszú távú terve – illeszkedve a „Miskolc 2030” városfejlesztési stratégiához – az, hogy az évtized végére az összes régi, dízelmotoros autóbuszt lecseréli korszerű, környezetkímélő, kényelmes és megbízható járműre – erről már Demeter Péter, a közlekedési cég vezérigazgatója beszélt. „Autóbuszflottánk jelenleg mintegy 140 kocsiból áll, ennek fele dízelautóbusz. A flotta modernizálásának első lépéseként 2016 tavaszától 75 darab CNG üzemű autóbusz állt forgalomba Miskolcon, ezek nitrogén-dioxid-kibocsátása 98 százalékkal alacsonyabb, mint a dízelmotoros autóbuszoké. Ez az állomány fiatalodik most tovább a zéró emissziós elektromos buszokkal” – mondta.
A Zöld Busz Program keretében nem csak tíz autóbuszt szerzett be az MVK, hanem az azok működtetéséhez szükséges töltőinfrastruktúrát is. Egy elektromos buszt körülbelül 3-4 órán keresztül kell tölteni, hogy menetkész legyen. Tíz darab töltőfej, illetve szatelitet építettek ki, továbbá egy elektromos fejlesztést is megvalósult, ami biztosítja majd az MVK megnövekedett energiafelhasználását.
Környezetbarát és költséghatékony
- Az új elektromos buszok olyan vonalakon fognak közlekedni, ahol eddig a szóló autóbuszaink teljesítettek szolgálatot. Az elektromos autóbuszok villamosenergia-fogyasztása messze kedvezőbb, mint akár a gázolaj, vagy a CNG-buszok esetében a gáz költsége, így az MVK pénzt spórol meg a használatukkal. A húsz évnél is idősebb dízel buszokra rengeteget kellene költeni, akár több tízmillió forintot is felemésztene, hogy megbízhatóvá váljanak - tette hozzá.
Ez a fejlesztés is hozzájárul ahhoz, hogy a kormányzat céljainak megfelelően hazánk 2050-re klímasemleges országgá váljon – hangsúlyozta Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára.
- Nagy öröm, hogy itt lehetek Miskolcon és buszokról beszélhetek. Jóval több, mint húsz évvel ezelőtt is sokat jártam Miskolcra, akkor még csak buszbarát budapestiként néztem nagycsodálattal, hogy ugyanolyan kék Ikarusok járnak Miskolcon, mint a fővárosban, AKD volt a rendszámuk, ha jól emlékszem. Bár egy-egy ilyen kocsit nosztalgiából sok helyen megőriznek, ezt a fajta dízelmeghajtású buszközlekedést szépen lassan magunk mögött hagyjuk és egy zöldebb, az autózással versenyképes, környezetbarát és fenntartható tömegközlekedési rendszer felé visszük Magyarország nagyvárosait közösen. A Zöld Busz Program jó mintája annak, hogyan működik együtt a Kormány Magyarország nagyvárosaival, önkormányzataival abban, hogy a tömegközlekedést megújítsa és fejlessze – hangsúlyozta.
A TIM államtitkára elmondta, a Zöld Busz elmúlt pályázati körében Budaörsön, Budakeszin, Egerben, Győrben, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Zalaegerszegen, Miskolcon, Pécsett és Veszprémben álltak forgalomba elektromos autóbuszok. „Ezek a járművek megújítják a helyi tömegközlekedést és versenyképessé teszik azt az autózással szemben, amire a klímaváltozás, a környezetvédelmi célkitűzéseink teljesülése mentén, illetve az olajfüggőség csökkentése miatt is egyre nagyobb szükség van” – jelentette ki.
A tíz új miskolci BYD elektromos busz várhatóan augusztus végétől áll forgalomba.