Ugrás a tartalomra

Hátrányos helyzetű fiatalok elhelyezkedését segíti a most záruló program

Nagy-Hankó Krisztina
Utoljára módosítva
2024. június 27. csütörtök 16:44
Két hátrányos helyzetű csoport egymásra találása és hosszú távú együttműködése lett a közös projekt eredménye.
Fotók: Juhász Ákos

A Szimbiózis Alapítvány és a Dr. Ámbédkar Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Általános Iskola és Martin Luther King Középiskolai Kollégium együttműködésének záró sajtó eseményét csütörtökön tartották.  

A hat hónapig tartó projekt célja: a „McDonald’s a pályakezdők foglalkoztatásáért” című felhívás keretén belül – melynek lebonyolító szakmai szervezete a United Way Magyarország - hátrányos helyzetű fiatalok munkaerőpiacra történő belépésének elősegítése képességfejlesztő programok megvalósítsa által. Az iskola szociális gondozó tanulói és az alapítvány Baráthegyi Majorságának lakói, valamint dolgozói közös tevékenységeik közben alakítottak ki szakmai és baráti kapcsolatot. 

Két olyan szervezet találkozott a projekt kapcsán, akik valamilyen hátrányos helyzetű csoporttal dolgoznak – mondta Jakubinyi László, a Szimbiózis Alapítvány kuratóriumi elnöke. Azelőtt bár ismerték egymást, de nem dolgoztak együtt. Ami már az elején kiderült, hogy a Dr. Ámbédkar iskola másképpen működik, mint amit megszokhattak, szabadabb, nem annyira formális – jegyzete meg az elnök. A fogyatékos embereknek viszont struktúrált rendszerben kell élniük. 

- Ez elég nagy kihívás volt mindkét fél számára, de sikerült összhangba kerülniük – fogalmazott Jakubinyi László. Hozzátette: a program egyik legnagyobb sikere, hogy egymásra talált a két szervezet és közösen tudnak további programokban gondolkozni. A szociális ágazatban munkaerőhiány van, de fontos, hogy olyan munkavállalókat kapjanak, akiknek van motivációja és valamennyi tapasztalata, valamint elköteleződése. A projekt pont ezt a célt szolgálja. 

Ennek a gyakorlatnak nem csak az volt a haszna, hogy a gyerekek betekinthettek valóságos keretek között a fogyatékkal élők mindennapjaiba, munkájába, hanem az is, hogy amit megtanultak, hogyan ültethetik át majd a saját életükbe – hangsúlyozza Budai Julianna, az iskola igazgatóhelyettese. A Baráthegyi Majorságban történt tapasztalatszerzés bekerült a diákok év végi gyakorlati vizsgájába, négy tételt is ennek a témának szántak.

- Sok tanulsággal járt a munka, hiszen korábban nem fogtak bele hasonlóba – emelte ki Hervói Vanda, a projektben résztvevő pedagógus. A pályázat lehetővé tette, hogy valami impulzív dolgot csináljanak, ne csak írjanak, olvassanak meg számoljanak – tette hozzá. A választott szakmájukban célokat tűztek ki maguk elé a fiatalok. 

Úttörő munka volt, annak minden szépségével és nehézségével együtt, nem csak számukra, de a gyerekeknek is – hangoztatta Molnár Erzsébet Katalin. A pedagógus statisztikai adatokkal támasztotta alá az addig elhangzottakat.

- A projekt hat hónapja alatt 53 tantermi foglalkozás volt és 76 órányi gyakorlati alkalom a Baráthegyi Majorságban. Nemcsak a szociális gondozó szakon tanulókat, de a technikum diákjai közül is be tudtak vonni fiatalokat, összesen negyvenkettőt. A szakmai ismereteken felül a társadalmi közeledés volt a cél. Ennek eredményeként több diák is jelezte, hogy a szociális szférában, ezen belül a Szimbiózis Alapítványnál folytatná majd a munkát. 

- Azt tapasztaltam a látogatások alkalmával, hogy a fogyatékos emberek nem sokban különböznek másoktól, hiszen ugyanúgy dolgoznak, élik a mindennapjaikat, mint mindenki – mondta el Szigeti Roland, kilencedik osztályos tanuló. Kertészkednek, állatokkal foglalkoznak, sajtot készítenek, de szabadidős programjaik is vannak. Barátsággal fogadtak minket, könnyű volt a közös munka velük – vélekedett a tanuló. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!