A rollereknek is lesz „kötelezője”
Érdekes helyzeteket okozhat majd az, hogy július 16-ától kötelező felelősségbiztosítást kell kötni az egyes nem emberi erővel hajtott mikromobilitási eszközökre. A járműkategóriákat tisztázó rendelet ugyanis még nem jött ki. Ezért több biztosító még vár a tarifák meghirdetésében. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény módosítása miatt július 16-ától érvényes biztosítással kell rendelkezni a meghatározott súllyal és tervezési sebességgel rendelkező mikromobilitási eszközökre. Ennek oka, hogy bizonyos járművek a módosítás következtében gépjárműnek minősülnek.
Azokra a mikromobilitási eszközökre kell kötelező felelősségbiztosítást (kgfb) kötni, melyek saját tömege meghaladja a 25 kilogrammot és a tervezési sebessége eléri a 14 kilométer/órát, illetve abban az esetben is, ha az eszköz saját tömege nem éri el a 25 kilogrammot, de a tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométer/órát. A kizárólag emberi erővel működtetett járművek után tehát nem kell majd biztosítást kötni, így a gördeszkákra és az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra vagy a mozgáskorlátozottak által vezetett e-mopedekre sem.
Lényeges, hogy a tulajdonosnak, illetve az üzembentartónak a kötelessége utánanézni annak, hogy az általa használt jármű beletartozik-e a jogszabály által előírtak közé. A biztosítás megkötése az ő kötelessége. A gépjárműnek minősülő rollerek, elektromos egykerekű járművek, elektromos kerékpárok, segway-ek és hasonlók által okozott károkat pedig az azokra megkötött kfgb téríti majd meg.
Érdekes helyzeteket szülhet a jogszabály azon passzusa, hogy a nyilvántartásba nem vett, rendszám nélküli járművek esetében, mint a roller vagy a segway a törvény úgy határoz, hogy a használó is üzembentartónak minősül. Ez azt jelenti, hogy a biztosítás nélküli rollerrel okozott kárért az a felelős, aki használja azt. Ez akkor lehet például érdekes, ha cég az üzembentartó, vagy gyerek a használó.
Amennyiben nincs a járművekre megkötve a kgfb, akkor közúti ellenőrzés vagy baleset okozása esetén szabálysértési eljárás indítható a vezetővel, illetve az üzembentartóval szemben. Károkozás esetén biztosítás hiányában a vezetőtől követelhető a kártérítés. Célszerű tehát egy teljesítményigazolást is hordani.
A biztosítók mikromobilitási eszközökre vonatkozó díjtarifái még csak kevés társaságnál érhetőek el, mások még várnak a végleges kormányrendeletre. A Grantis Hungary Zrt. tanácsadó cég által végzett összesítés szerint jelenleg az elektromos rollerekre érvényes éves kgfb tarifák pár ezer forint és több százezer forint között mozognak. Azért ekkorák különbségek, mert nehéz belőni a kockázatokat. A rendelet megjelenésével a díjak azonban várhatóan változnak majd. Érdemes tehát alaposan utánajárni.
Miskolcon a Tier biztosítja a közösségi rollerszolgáltatást. Lendvai Tímea, a cég hazai képviselője a HVG-nek korábban azt nyilatkozta, hogy jelenleg is rendelkeznek biztosítással, ami fedezi mind a baleseti, mind a harmadik félnél keletkező károkat – amennyiben a baleset oka a járművek műszaki állapotára lenne visszavezethető.
A képviselő szerint, ha egy baleset az eszközt használó hibájából történik, akkor az az ő saját felelőssége, nekik csak addig van vele dolguk, hogy megfelelő műszaki állapotban tartsák a villanyrollereket. Állítása szerint részükről jelenleg megfelelően le van fedve a biztosítás (a cég honlapja szerint harmadik félre kiterjedő felelősségbiztosítással rendelkeznek), de július 16. után a kötelezőt is meg fogják kötni, ami miatt várhatóan a felhasználói díjak.