Hat nulla az elektromos buszokban
Mérföldkőhöz érkezett a miskolci elektromos buszok üzemeltetése: a tíz jármű futásteljesítménye múlt vasárnap elérte az egymillió kilométert. Mint emlékezetes: a Zöld Busz Program keretében 2022 augusztusában állt forgalomba tíz, BYD K9UD LF típusú szóló elektromos autóbusz Miskolcon, melyekkel főként a 3A-s, a 4-es, az 5-ös, a 15-ös, a 21-es, a 24-es, a 29-es, a 39-es és az 1VP jelzésű járművökön találkozhatnak az utasok.
Az elektromos buszok közlekedtetése során az MVK Zrt. szem előtt tartja, hogy olyan viszonylatokon alkalmazza ezeket a járműveket, amelyeken üzemeltetésük kedvezőbb a dízel- és a CNG-üzemű autóbuszokhoz képest, és olyan fordákban ossza be őket, melyek futásteljesítménye eléri, de nem haladja meg a napi 240-250 kilométert. A hatékonyság jegyében így elegendő az egyszeri éjszakai akkumulátortöltés.
A BYD komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező gyártó, több mint 75 ezer elektromos buszuk üzemel világszerte. A tárgyalt típus összesen 82 fő szállítására alkalmas. A 32 ülőhely mindegyike kapott USB-töltőaljzatot, valamint egy kerekesszékeseknek fenntartott helyet is kialakítottak rajta. Klímával, valamint külső és belső vizuális, illetve belső hangos utastájékoztató rendszerrel is ellátták a járműveket.
Az egymillió kilométeres futásteljesítmény eléréséhez az MVK autóbusz-vezetői 57 500 üzemórában szállították az utasokat. A vállalat közleményéből kiderül: az elektromos motor tulajdonságai miatt az autóbusz dinamikusan, jól gyorsul, akár egy elektromos személygépkocsi, menettulajdonságai a városi forgalomra teljesen megfelelnek. Az utasok a tapasztalatok alapján szépnek és csendesnek tartják, szeretik a kényelmes utasüléseket, a kifelé nyíló ajtókat és a sok leszállásjelző nyomógombot. A szokatlanul nagy belmagasságának és a tágas folyosójának köszönhetően komfortos utazást biztosít számukra.
Az MVK vezérigazgatója, Demeter Péter úgy látja, az elektromos autóbuszok villamosenergia-fogyasztása messze kedvezőbb, mint a dízelüzemű autóbuszokhoz szükséges gázolaj vagy CNG-üzemű autóbuszokhoz szükséges gáz költsége, így az MVK a környezetvédelmi előnyökön túlmenően pénzt is spórol a használatukkal. Véleménye szerint a járművek gazdaságosságát jól mutatja, hogy 90-100 százalék közötti rendelkezésre állás mellett az alacsonyabb üzemeltetési költségeknek köszönhetően az MVK Zrt. 200 millió forinttal kisebb mértékben terhelte a saját, illetve a város költségvetését a járművek használatával. Nem utolsósorban pedig ezidáig 2734 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátással terhelték a környezetet is.