Ugrás a tartalomra

A jogász válaszol: Kötelező jótállás szabályainak változása

dr. Strassburger Gyula ügyvéd
Utoljára módosítva
2024. október 13. vasárnap 09:45
A fogyasztóvédelmi tárgyú jogszabályi rendelkezéseket újból módosították idén késő tavasszal. Ezen szabályok kedvezően érintenek fontos fogyasztói jogokat, a jótállás és az elállás szabályait körében.

Miskolci olvasónk mikrohullámú sütőt vásárolt harmincötezer forintért a múlt héten, és annak jótállásával kapcsolatban került vitába az eladóval. Az eladó csak egy évre szóló jótállást biztosító jótállási jegyet adott át neki. Olvasónk úgy tudja, hogy változtak a szabályok, és már 2 év a kötelező jótállás az általa vásárolt értékű termékre is.

A legfontosabb változás, hogy a kereskedőknek, a május 8. után vásárolt termékek esetében, minimum 2 év jótállást kell biztosítani a tartós fogyasztási cikkekre.
A korábbi szabályozás értelmében 10 ezer és 100 ezer forint közötti termékek esetén egy év jótállást kellett vállalnia az eladó vállalkozásnak, ez azonban változik, és minimum 2 év lesz a jótállás, vagyis a 10 ezer forint és 250 ezer forint közötti termékek esetén 2 év, a 250 ezer forint feletti termékek esetén 3 év jótállást kell nyújtania a vállalkozásoknak.

A jogszabály azon rendelkezései, melyek az eladó vételár visszafizetési kötelezettségéről rendelkeznek, kiegészítésre, pontosításra kerülnek. Korábban a vásárló által bemutatott nyugtán szereplő ár visszafizetését kellett biztosítani, de ez kiegészül azzal, hogy a vállalkozás köteles elsősorban a jótállási jegyen, annak hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton szereplő vételárat visszafizetni. Ez kisebb pontosítás, azonban figyelni kell arra, hogy az ÁSZF-ben is az új rendelkezés szerinti tájékoztatás szerepeljen.

Amennyiben a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítását követően újból meghibásodik, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.
Fontos változás, hogy az elállással érintett termék vásárló által történő visszaküldése esetén, a fogyasztó jogosult arra is, hogy – amennyiben a webáruház rendelkezik üzlethelyiséggel is, ahol a terméket értékesíti – az elállással érintett terméket a webáruház üzletébe visszavigye, tehát nem szükséges a vállalkozás címére visszaküldeni, és a visszaküldés költségét viselni.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!