Kiállás: a világhírű Producerek musicalt mutatták be Miskolcon
„Egy valaha szebb napokat látott producer és egy ravasz könyvelő a világ legrosszabb színdarabjából akarnak nagy pénzt csinálni...” A sokoldalú Mel Brooks 1967-es, Oscar-díjat nyert forgatókönyvéhez zenét is szerezve írt musicalt 2001-ben Thomas Meehan közreműködésével. A miskolci színházban június 18-án láthatja először a közönség a Producerek musicalt Béres Attila rendezésében.
– Úgy érzem, hogy a miskolci közönség partner lesz abban, hogy sikerre vigyük ezt az előadást. Közel kétszáz éve éhezik a miskolciak a színházat, és hosszú kihagyás után most igazi ünnep számukra ez az időszak – fogalmaz a rendező, a teátrum igazgatója. Béres Attila úgy véli, a Producerek pont jókor kerül színpadra. – A mai világban, főleg a mostani helyzetben minden eszközt meg kell ragadnunk, hogy kiálljunk egymásért, az igazságért, a szabadságért. Ez a tizenkét Tony-díjjal jutalmazott produkció a lehető legszórakoztatóbb módon mondja bele az arcunkba azt, amit sokan nem mernek, vagy éppen elleneznek. A közösség összetartásának fontosságát, a sokszínűséget sok éve hirdetjük, és büszkék vagyunk rá, hogy a közönségünk is osztozik ezen alapértékünkben – összegzi gondolatait Béres Attila.
Max Bialystock karakterét Lajos András formálja meg a Producerekben Salat Lehellel váltott szereposztásban. A színművész januári főpróbára úgy tekint, mintha egy sportverseny végén nem hirdettek volna eredményt. – Rettentően hiányzott a visszajelzés a közönség részéről, most viszont kétszáz százalékon ég a színház: délelőtt Mágnás Miska olvasópróba, délután Producerek táncpróba, este Déjà vu előadás, közben pedig korrepetíció és énekóra – sorolja egy napját Lajos András.
A színművésznek sok év óta a Producerek az első zenés előadása. – Az első évadomban az Egy csók és más semmi, valamint a Zorba, a görög zenés előadásokban szerepeltem, Béres Attilával pedig tavaly az Ördögökben dolgoztam először együtt és sok év után egyszer csak „hozzám vágott” egy musical főszerepet – meséli Lajos András, aki elmondása szerint a Producerek próbafolyamata alatt tanulta meg, hogyan is kell egy ennyire komplex zenei anyaggal rendelkező előadást színpadra vinni.
– E produkció alatt érkezett el az a felismerés bennem, hogy mennyi minden történik a háttérben az én egy-egy végszavamra. Teljes díszletet építenek át, az énekkar, a balettkar egyszerre mozdul, a zenekari árokban negyven ember muzsikál úgy, hogy az egyetlen közvetítő köztünk a karmester. Ez a felismerés akkor teher volt, hiszen ekkor észleltem, hogy valójában mennyi ember segíti a munkámat a súgótól kezdve a koreográfus asszisztensekig, ezzel a lehetőséggel pedig nekem élnem kell – fejezi ki háláját a színművész kollégái felé. – Olyan érzésem van, hogy tényleg Miskolcra költözött a Broadway. Aki nem szórakozik jól ezen az előadáson, azt meghívom egy fagyira. De, ha jól szórakozott, akkor engem hív meg egyre! – ajánlja viccelődve az előadást Lajos András.
Leo Bloom szerepében Rózsa Krisztiánt láthatja a közönség, aki szerint a Producerek az egyik legnehezebb előadás zenei szempontból, ebben a karmester és a korrepetitor volt nagy segítségére. – Az itt töltött hat évem alatt már jó pár zenés előadásban részt vettem, de a Producerek zeneileg nagyon nagy kihívás. Mindazonáltal nagyon szeretjük a darabot, hiszen élvezet csinálni, rendkívül erős a zenei anyag, szerintem a közönség is imádni fogja – mondja Rózsa Krisztián.
Januárban ért véget az előadás próbafolyamata, a főpróba óta pedig eltelt majdnem fél év. – Korábbi előadásokat újítottunk fel, újakat kezdtünk el próbálni és mutattunk be ez idő alatt, most pedig végre a Producerek ideje is eljött. Számunkra az a legfontosabb, hogy ennyi kihagyás után végre működik a színház, vannak előadások, a színházi közösség ismét megteremtődik a nézőkkel, mi pedig ezt szeretjük a legjobban – fejti ki a színművész. – Ha mindent jól csinálunk, szerintem olyan érzése lesz a nézőnek, mintha a Broadway-en ülne. Úgy vélem, ez egy nagyon nagy lépés a színház életében, igazán különleges előadás készül itt Miskolcon – ajánlja az előadást Rózsa Krisztián.
Hozzáteszi, a próbák alatti alkotófolyamatot élvezi leginkább. – A rendezők nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a színészek mit gondolnak adott helyzetekről egy darabban. Van egyfajta szabadság, és ez az egész próbafolyamat alatt megmarad, ezt szeretem benne. Rengetegen vagyunk a színpadon, ezért figyelnünk kell egymásra, türelmesnek kell lennünk, és ha ez megvan, akkor egy nagyon jó dolog tud születni.