Ha még mindig bizonytalan vagy, hogy kinek és milyen esetekben nyújt fedezetet a KGFB, akkor ez a cikk neked szól. A biztosítási forma bemutatásától kezdve, a kárrendezés folyamatán át, összegyűjtöttük a kötelező biztosítás legfontosabb tudnivalóit.
A biztosítás, amely a másik fél javait védi
A kötelező biztosítás neve magáért beszél: minden olyan járműre meg kell kötni, amelyet közúti forgalomban használni szeretnénk. A közhiedelemmel ellentétben A KGFB nem saját javakat véd; célja, hogy fedezze azokat a károkat, amelyeket egy általunk okozott balesetben mások elszenvedtek.
A biztosítási összeg így kiterjed az anyagi veszteségekre - tehát a másik autójának, motorjának szervizelésére, helyreállítására -, valamint a károsult személy sérüléseinek orvosi kezeléseire, rehabilitációjára is. Ilyen helyzetben a minket érintő veszteségeket magunknak kell rendezni, hacsak nem rendelkezünk casco biztosítással.
Kárrendezés a KGFB előírásai szerint
Egy baleset a pillanat műve, a gyakorlatban aligha lehet felkészülni rá. Azonban elméleti síkon van mit megjegyezni, hogy a kárrendezési és kártérítési folyamat minél gördülékenyebben mehessen végbe.
Helyzetfelmérés a baleset helyszínén
Ahhoz, hogy a kötelező biztosítást fedező társaság eleget tegyen a fizetési kötelezettségének, már a baleset helyszínén is helyesen kell eljárni. Ennek nulladik lépése, hogy a szerencsétlenséget követően az illetékes biztosító minél hamarabb értesítve legyen. (A KGFB esetén az illetékes biztosítónak mindig az a társaság számít, amellyel a károkozó szerződésben áll.)
Ehhez szükség van a hagyományos kék-sárga színű baleseti bejelentő pontos kitöltésére: fel kell tüntetni rajta az érintett járművek adatait, részletezni kell a keletkezett károkat, és így tovább. Amennyiben a helyszínen senki nem rendelkezik a bejelentő hagyományos papír verziójával, a MABISZ honlapján online is elérhető, illetve kitölthető.
Ha a baleset körülményeinek tisztázásakor a résztvevők véleménye eltér - magyarán vitás helyzet alakul ki -, a kárrendezés folyamatába azonnal be kell vonni a hatóságokat is.
Kárfelmérés a biztosító által megbízott szakember segítségével
Amint a kárigény bejelentő megérkezik a biztosítóhoz, az ügymenet 3 napon belül egy szakszerű kárfelméréssel folytatódik. Ilyenkor a társasággal partnerkapcsolatban álló kárszakértő egy előre egyeztetett időpontban felméri a veszteség mértékét.
Ezt követően megállapítja a javítási költségeket, amelyről javaslatot tesz a biztosítónak. A javaslat elfogadásra, de módosításra is kerülhet, de bizonyos esetekben még pótszemlére is szükség lehet – ilyen például, ha a szervizelés közben a szerelő korábban nem látható károkra bukkan.
Kártérítés kifizetése
Bár a biztosítókat törvény kötelezi, hogy a kárrendezésnek mennyi időn belül kell végbemennie, de ez nem egyenlő a kifizetés határidejével. Ennek oka, hogy a biztosítási összeg átutalását számos dolog megakadályozhatja, beleértve ebbe a jogvitát, de azt is, hogyha nem érkezik meg az összes szükséges dokumentum a biztosítóhoz vagy kiegészítő információkra, ezáltal további vizsgálatokra van szükség a folyamat lezárásához. Ennélfogva a kártérítés kifizetése a procedúra utolsó lépése, de ennek időtartama meghosszabodhat.
Kötelező, létfontosságú és mindannyiunk érdeke
Összegezve, a KGFB a másik által elszenvedett anyagi károkat és személyi sérülések kezelését fedezi. Kötelező jellege azonban több a jogszabályoknak való megfelelésnél: létfontosságú védelmi eszköz a forgalomban résztvevő valamennyi fél számára. Mindannyiunk érdeke, hogy a biztosítási feltételeket naprakészen ismerjük, így a kárrendezés folyamata gyorsabban és hatékonyabban tud végbemenni a balesetet követően.