Ugrás a tartalomra

Zajongani fognak a vasútépítők a miskolci vonalon, időnként a forgalmat is korlátozzák

minap.hu
Utoljára módosítva
2024. október 02. szerda 11:39
Szeptember végén megkezdődött a Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomás közötti vasúti pálya felújítása, a munkálatok gyakran éjjel is folynak majd, ami zajjal jár, és a vonatközlekedés is változik.
Fotó: Pixabay (illusztráció)

A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések. Hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítják folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon lesz munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint, ez a beruházás még teljes egészében a vállalat saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben azonban már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett öt pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. 

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel húsz kilométer hosszon megszűnik a sebességkorlátozás és akár öt perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége mintegy 18 milliárd forint.

A felújítási munkafázisokhoz igazodva jelentősen módosították a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendjét a Budapest–Miskolc fővonalon, ezért aki erre utazik, mindenképpen tájékozódjon előre.

Az első fázisban, október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel az egyik (bal) vágányt a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Kft. kivitelezésében. Mostanáig a Nyékládháza és Miskolc közötti szakaszra tervezett munkálatok jelentős hányadával már végeztek. Műszakonként mintegy 200-250 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával végzik a kivitelezést. Ebben része volt a 210 tonnás – Európában is ritkaságnak számító – korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncnak, amellyel 9 nap alatt cserélte a kivitelező az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat.

A nagygépes ágyazatrostálás is elkészült: 9,5 kilométeren közel 37 ezer tonna zúzottkövet rostáltak, illetve cseréltek egy speciális vasúti munkagéppel. Földmunkás ágyazatcserére is szükség volt mintegy 500 méteren, ezenkívül elkészült két híd szigetelése is. A sín- és ágyazatcseréket követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, ágyazatpótlás és az útátjárók átépítése. Folytatják a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását.

A Nyékládháza és Emőd közötti részen is ütemterv szerint halad a munka, itt 5,5 kilométeren 21 ezer tonnányi zúzottkövet mozgatnak meg az átrostálás és a cserélés érdekében. Három híd szigetelését befejezték, a negyedik híd szigetelése még folyamatban van, és a mintegy 9 ezer betonalj kétharmadát kicserélték. Hátra van még 95 darab 120 méter hosszú sínszál cseréje, valamint az útátjárók átépítése, a padkarendezés és az árkok kialakítása.

Menetrendi változás

Szeptember 2-tól október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel az egyik (bal) vágányt, valamint éjszakánként Miskolc és Nyékládháza között a másik vágányon is szünetel a forgalom. Az október 19. és december 4. közötti időszakban Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Emőd között napközben a bal vágányon dolgoznak a munkagépek, éjszakánként pedig a másik vágányon a felújításhoz szükséges anyagokat, gépeket szállítják. A nappali időszakban a munkavégzéssel érintett részek mellett csak sebességkorlátozással haladhatnak a vonatok az ott dolgozók biztonsága érdekében. Ez idő alatt csak egy vágányon és több szakaszon sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok, így óránként és irányonként napközben csak egy-egy vonat leközlekedtetése oldható meg. Ez jelentős menetrendi módosítással jár, emiatt az utasoknak hosszabb eljutási időre kell számítaniuk a több mint háromhónapos vágányzár ideje alatt.

Tájékozódási lehetőségek a menetrendekről

A módosított menetrendek az online felületeken (MÁV app, ELVIRA) elérhetőek. A hirdetmények, térképek a MÁV honlap vágányzári menüpontjából tölthetők le. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatják az aktuális korlátozásokról az utazóközönséget - írja a MÁV Zrt. 

További hírek

Olvasnivaló