Egyre stabilabb a kis kerék
Ahogy ismert, elektromos rollereket június 21-e óta bérelhetünk Miskolcon, miután a város csatlakozott azoknak a településeknek a sorához, melyeknél elektromos rollermegosztó szolgáltatás működik. Több mint száznyolcvan mikromobilitási pontot alakított ki az önkormányzat, építve a Tier jól működő hálózatára vonatkozó tapasztalataira.
Lendvai Tímea, a szolgáltató képviselője megkeresésünkre elmondta: a nyár eleje óta csaknem 13 ezer felhasználó vette igénybe a szolgáltatást – ők a több mint 72 ezer utazásuk során 170 ezer kilométert tettek meg; egy átlagos miskolci használat hossza 12,7 perc, ami nagyjából 2,5 kilométernek felel meg. Hozzátette, mindez valamennyivel több, mint a hazánkban mért átlag.
Télen-nyáron, éjjel-(n)appal
A mintegy háromszázharminc járműből álló flotta e-rollerei okoseszközökre telepíthető alkalmazással bérelhetők. Folyamatosan monitorozzák, hogy a több mint száznyolcvan mikromobilitási pontot mennyire használják ki a helyiek. Amennyiben azt tapasztalják, hogy valami nem működik, akkor jelzik a városháza közlekedésszervező osztályának.
– A legfrekventáltabb helyek a Széchenyi utca környéke és az egyetem területe, de biztos vagyok benne, hogy a tavaszi és nyári időszakokban Miskolctapolca is fontos helyszín lesz – fogalmazott a szakember. Hozzátette, nem elhanyagolható e-rolleres forgalmat generál a meccsnapokon a DVTK Stadion környéke sem.
Lendvai Tímea a januári fagyokra vonatkozóan kifejtette: a magyarországi időjárási viszonyok különösebben nem terhelik meg a szerkezeteket, ám a huzamosabb ideig tartó extrém hideg esetén – erre idén még nem volt példa – begyűjtik az eszközöket.
Miskolc az ötödik város volt az országban Budapest, Siófok, Győr és Gödöllő után, ahol ez a szolgáltató ilyen lehetőséget kínált. Képviselőjük beszámolója mentén kisebb-nagyobb meghibásodások valamennyi településen akadnak, ezért is ellenőrzik folyamatosan az eszközök épségét valamennyi akkumulátorcsere alkalmával. A meghibásodott e-rollereket szervizelik, és amint készek, újra a flottába állítják őket.
Városszerte(széjjel)
A június óta tartó időszak kellő tapasztalatot szolgáltatott a Tiernek, hogy folyamatosan adaptálódjon a város igényeihez. Most már tudják, mik azok a pontok, melyeket szigorúbb ellenőrzés alatt kell tartaniuk. Mindemellett megtudtuk: a közösségi médiában keringő felvételek dacára kiemelkedő kár eddig nem keletkezett a miskolci flottában. Persze ez nem azt jelenti, hogy a felhasználóktól ne azt várnák el, hogy a felfestett területre helyezzék el a rollert.
– Ez mindig érdekes kérdés egy szolgáltató számára. Miskolcon úgy léptünk piacra, hogy csak a mikromobilitási pontokon lehetett letenni az eszközöket. Ez a városvezetés részéről nagyon bölcs döntés volt, mert már a kezdeti időszakban ehhez szoktatták hozzá a felhasználókat. Mivel a miskolciak ezt elfogadták, így nem éltünk a büntetés lehetőségével – felelte a Tier képviselője az esetleges szankcionálást firtató kérdésünkre.
Lendvai Tímea technikai indoklás gyanánt elárulta: a rollerekben található GPS-ek némiképp pontatlanok, így nem áll módjukban centiméteres precizitással meghatározni a visszahelyezett eszközök pozícióját. Ám rövidesen bevezetnek egy olyan fejlesztést, ami azt teszi lehetővé, hogy csak a megfelelően leparkolt járművekről készített fényképpel lehessen lezárni az utazást. Addig viszont a lelkiismeretes felhasználókon, a jótevő járókelőkön és a Tier itteni partnerén múlik, hány elfektetett rollerbe botlunk Miskolc járdáin.