Fél év után újra felgördült a függöny a Miskolci Nemzeti Színházban
Május 29-én a Miskolci Nemzeti Színházban is végre felgördült a függöny. Hosszú hónapok óta várta a közönség, hogy újra látogathassák az ország első kőszínházának előadásait. A teátrum egyből egy új produkcióval nyitott, melyet Szabó Máté rendezésében ismerhetnek meg a nézők – írja közleményében a teátrum.
Az előadás arra tesz kísérletet, hogy néhány tipikus karakter és a korra jellemző zenék és táncok segítségével felidézze az utóbbi százhúsz év magyar történelmének szomorú vagy felemelő epizódjait. A darab szerzői Szabó Máté, Bodor Johanna és Ari-Nagy Barbara. Bár ez nem egy hagyományos szövegkönyv, a története mégsem ismeretlen.
Szabó Máté rendezésében láthatja a miskolci közönség a Déjà vu című előadást. – A történelemmel való szembenézés során érdekelt engem az, hogy azok a jelenségek, jelképek, melyeket mindenki ismer, ám mindenki számára mást jelentenek, hogyan jelentek meg a referenciának használt elmúlt százhúsz évben. Az volt a vágyam, hogy kicsit rövidebb idő alatt, sűrítve, retrospektíven végigtekintsünk ezen az időszakon. A zenének köszönhetően a nosztalgia és a szórakozás mellett ez az előadás lehetőséget ad arra, hogy élőben lássuk azt, amikről szavak szintjén vitatkozunk – mondja a rendező. – Sokszor a jelen eseményeit viszontlátjuk a múltban. Azonban ez nem egy „történelmi műsor”, hanem harmincvalahány ember története, mi pedig arra látunk most rá, hogy mi történik velük ezalatt a százhúsz év alatt – magyarázza Szabó Máté.
Ari-Nagy Barbara dramaturgként jegyzi az előadást, mely műfaji meghatározás szerint „történelem képekben sok zenével”, ami azt sejteti, hogy nem a szövegen van a hangsúly. – A dramaturg nem csak a mondatokkal, az írott szöveggel foglalkozik egy előadásban, hanem a történetmesélés folyamatát, érthetőségét is „felügyeli”, figyeli az előadás belső dinamikáját, a színpadi események jelentését és még sok más egyebet is. A Déjà vu-ben a szereplők nem beszélnek, mindent a zene és a mozdulat fejez ki, mégis egy történetet mesélünk el. Ez egy dramaturgiai ötlet: egy fiktív, állandóan átalakuló, néha csak egy kiszolgálópultra zsugorodó vendéglátóhely közönségét látjuk különböző korokban, ahogyan táncolnak, élik az életüket, közben változnak a társadalmi és a magánéleti viszonyok, és ez a folyamat megidézi Magyarország elmúlt száz évének történelmi eseményeit. Igazából nem klasszikus színdarab jött létre, hanem egy forgatókönyv – részletezi a dramaturg. – A próbákon már azt figyeltem, hogy amit papíron kitaláltunk, érthető-e, és hogy a sok szálon futó eseményekből melyek azok, amiket ki kell emelni, mert főszólamok. Remélhetőleg úgy működik majd az előadás, mint a mesék és a mítoszok, amelyek épp a folyamatos újramesélés révén segítenek a közösséghez tartozás megélésében, a közösség történetének megértésében – összegzi Ari-Nagy Barbara.
Bodor Johanna, a Déjà vu koreográfusa szerint az előadás fel tudja ajánlani a nézőnek a nosztalgiát, az emlékezést, a történelem alaposabb megértését. – Arra teszünk kísérletet, hogy hogyan lehet szavak nélkül beszélni egy olyan történetről, amelyet legtöbbször szavakkal, írásban, vagy akár mozgóképpel mesélnek el. Ez a különlegessége az előadásnak, hiszen itt egy non-verbatív produkciót hoztunk létre – mondja a koreográfus. A rendhagyó előadás emberi sorsokat és meghatározó eseményeket mutat be, melyeken keresztül a nézők közelebb kerülhetünk a történelem olykor hideg adatszerűségéhez. – Bízom benne, hogy a fiatalok számára is izgalmas és mozgalmas előadást tudtunk létrehozni, aminek köszönhetően remélem, hogy kíváncsivá teszi őket mindaz, amit láttak, és esetleg utánanéznek azoknak a megidézett, fontos pillanatoknak, amiket az előadásban megjelenítettünk – teszi hozzá Bodor Johanna.
Mint mondja, hatalmas összmunka volt létrehozni a produkciót, hiszen nagyon sok fegyelem, folyamatos kreativitás és komoly fizikai megterhelés kell hozzá. – Reggelente bemelegítést tartottam a művészeknek, ami nem csak a testüket készítette fel a próbára. A ráhangolódás, az összhang és a bizalom egyik különleges formája egy ilyen tréning, ami nekem is rendkívül sokat adott és felkészített a közös munkára. Mi, kultúrával foglalkozó emberek is egészen más lelki és fizikai állapotban vagyunk most ebben a jelenlegi helyzetben, ezért is volt fontos, hogy történjen egy összekapcsolódás, és hogy mindenkinek a művészi értékeiből fakadó energiáival jól tudjunk bánni – avat be a koreográfus.
Bodor Johanna kiemeli a nézők számára láthatatlan, ám kulcsfontosságú szereplőit is az előadásnak. – Itt tulajdonképpen két előadás születik meg: egy, amit a színpadon lát a néző, és egy a kulisszában, amiről csak mi tudunk, hiszen elképesztő háttérmunka folyik a műszaki és a művészeti kollégák részéről is az előadás alatt.
Szereplők:
LUKÁTS ANDOR Kossuth-díjas, Érdemes művész / FODOR TAMÁS Jászai-díjas
BODOKY MÁRK KOZMA JOHANNA
BOLLA DÁNIEL LAJOS ANDRÁS
GIOVANNI BUTTACAVOLI LUKÁCS ÁDÁM
CZVIKKER LILLA MÁRTON RICHÁRD JÁNOS
DÁVID PATRIK MÁTYÁS FLÓRA
EPERJESI ERIKA MÉSZÖLY ANNA
FARKAS SÁNDOR MOHAI CINTIA
FECZESIN KRISTÓF MOLNÁR ANNA
FŰZI ATTILA FILIPPO NESTOLA
GUZI EMESE PROHÁSZKA FANNI
HARANGOZÓ LILI RÓZSA KRISZTIÁN
KEPESS BOGLÁRKA RUSZNÁK ADRIENN
KEREKES VALÉRIA SALAT LEHEL
KERESZTES SÁNDOR SERES ILDIKÓ Jászai-díjas
KINCSES KÁROLY SZŰCS BOGLÁRKA
KOCSIS ANDREA GUIDO DI VONA
Díszlettervező: CZIEGLER BALÁZS
Jelmeztervező: FÜZÉR ANNI Jászai-díjas
Koreográfus: BODOR JOHANNA
Dramaturg: ARI-NAGY BARBARA
Vetítés: HAJDUFI PÉTER
Ügyelő: OREHOVSZKY ZSÓFIA
Rendezőasszisztens: GADUS DORKA/RADNAI ERIKA
Rendező: SZABÓ MÁTÉ