Halálos tömegszerencsétlenség: Másodfokon is felmentették a vádlottat
A Miskolci Törvényszék másodfokú tanácsának június 29-én meghozott döntésével jogerősen befejeződött annak a vádlottnak a büntetőügye, akit az elsőfokon eljárt Mezőkövesdi Járásbíróság felmentett a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozása vétségének vádja alól.
Az ítéleti tényállás szerint a vádlott nő az általa vezetett személygépkocsival 2016. december 17-én éjjel, az M3-as autópálya kivilágítatlan szakaszán, a belső sávban haladt Budapestről Debrecen irányába, kb. 110-120 km/h sebességgel. Ugyanezen az útvonalon a külső sávban 100 km/h sebességgel közlekedett egy utazási társaság autóbusza, két sofőrrel és 80 utassal. Csapadék nem esett, azonban a párásodás miatt az út nedves volt, a hőmérséklet kevéssel fagypont alatti. Az autópálya mezőkeresztesi szakaszánál a vádlott elhaladt a busz mellett, amikor az autó megcsúszott, a busz előtt átsodródott a külső forgalmi sávba és a szalagkorlátnak ütközött. Az autóbusz sofőrje balra kormányozott, de nem tudta elkerülni az ütközést, a vádlott autója a busz oldalának, majd a busz a bal oldali szalagkorlátnak ütközött, ami megbillentette az autóbuszt és az az oldalára borult. Az ütközést követően az autópályán közlekedő járművek közül több is a baleset helyszínére ért, melyek egy része már nem tudott időben megállni, így azok többszörösen egymásba sodródtak. A baleset következtében 5 személy életét vesztette, többen maradandó fogyatékosságot, illetve 8 napon túl gyógyuló sérüléseket, míg 21 személy könnyebb sérüléseket szenvedett.
A másodfokú tanács álláspontja szerint az elsőfokon eljáró bíróság részletes tanú- és szakértői bizonyítást folytatott le, az időjárási- és útviszonyok kellő alapossággal feltárásra kerültek, a bizonyítékok mérlegeléséből okszerűen vont le következtetést a Mezőkövesdi Járásbíróság arra vonatkozóan, hogy a gépkocsi megcsúszása által előidézett súlyos kimenetelű baleset a vádlottnak nem volt felróható. A vádlott nem számíthatott az útburkolat hirtelen, előre nem látható változására, a lokálisan kialakult jéghártya-képződést nem láthatta előre. Az autópálya megelőző szakaszán jegesedést sem a vádlott, sem a közlekedés más résztvevői nem észleltek, ilyen körülményre a közút kezelője sem figyelmeztette az arra haladókat. A baleset helyszínéig megtett több, mint 100 km-es útszakaszon tapasztaltak alapján nem merült fel a sebességcsökkentés szükségessége, ezt támasztották alá a vádlott után a helyszínre érkező járművek vezetői is, akik közül egy, a vádlotti járműtől jelentősen alacsonyabb sebességgel haladó autó sem tudta elkerülni az ütközést. A stabilitásvesztés oka az eljárás során nem volt feltárható, a szakértői vélemények alapján akár enyhe fékezés is okozhatta azt a jeges útfelületen. A vádlott részéről tehát sem a baleset, sem az autóbusszal való ütközés nem volt elhárítható, vonatkozásában bűncselekmény elkövetése nem állapítható meg, ezért a törvényszék helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét – olvasható a Homa-Hajdu Eszter sajtótitkár által jegyzett közleményben.
.