Harmincadik tanévét kezdte meg a jezsuita gimnázium
A hagyományoknak megfelelően Veni Sancte szentmisével nyílt meg a tanév a Jezsuban, amelynek udvarát betöltötte a közel ezer régi és új diák. A tanévnyitó központi gondolata Szent Ágoston másfél évezreddel ezelőtt leírt tanácsa volt a tudásra vágyó fiataloknak: “Tolle, lege!”, vagyis “Vedd és olvasd!” Holczinger Ferenc jezsuita atya, a gimnázium igazgatója ünnepi beszédében buzdította a diáksereget az olvasásra, amelyet sem a számítógéppel tanulás, sem a mobiltelefonon élt közösségi élet vagy játékok nem tudnak pótolni.
Haladnak a korral
A harmincadik tanév jelentőségéről is beszélt és a kilencedik évfolyamtól bevezetett változásokról, amelyek egy egészen új oktatási filozófia mentén felépített új metodikát vezetnek be felfutó rendszerben. Ennek részleteiről lapunknak is nyilatkozott az igazgató. Kiemelte, az elmúlt harminc év folyamatos építkezéssel telt, nemcsak fizikai értelemben, hanem a közösségépítést, a különböző oktatási módszerek kipróbálását tekintve is.
- Korunk folyamatosan változik, nekünk is változnunk kell, az iskolában is innovációra van szükség. Mi, jezsuiták azt mondjuk, hogy hagyományunk az innováció. Ez nem könnyű, sok figyelmet igényel és sok energiát – fogalmazott Holczinger Ferenc. Hangsúlyozta, azt mindig látták az útkeresés közben is maguk előtt, hogy merre akarnak menni, mik a céljaik.
- A nehézségek abban nagyon megerősítettek minket, hogy a közösségnek, a tanárnak a szerepe, a szociális tanulásnak a jelentősége az óriási. A technológia segíthet, de ezt a funkciót nem tudja átvenni. Jó volt látni a diákokon és a tanárokon, hogy mekkora örömmel tértek vissza a pandémiás otthoni tanulás után is az iskolába, a közösségbe, a barátaikhoz – osztotta meg az igazgató.
Mindig az embert
A jövőről és az új megoldásokról szólva elmondta, számukra továbbra is az a fontos, hogy egy holisztikus, a teljes embert nevelő rendszert építsenek fel, amelynek alapeleme a személyes törődés. Ez motiválta az új csoportok kialakítását is a kilencedik évfolyamtól. Ennek lényege, hogy a négy osztályt hat kisebb csoportra osztották tudományágak és érdeklődési körök szerint. Ezekből a tanulók választhattak, hogy mi áll hozzájuk közelebb, például a természettudományok, a humán, művészeti vagy a lelkiségi fókusz. Ezek korábban is megvoltak, de úgy érezték, hogy valami hiányzott, és ez a személyes törődés. A most indult hat csoportban a nevelők jobban elérik a gyerekeket akár a tudományos, szakmai részt tekintve, akár a lelki, személyiségfejlesztési oldalt. A csoportokat egy közösségi mentortanár irányítja. Az ő dolga, hogy a diákokat a jóllétükben támogassa. Az igazgató megvilágította, hogy a változások egyik lényeges momentuma, hogy míg korábban a négy osztály tanulóit bontották sok csoportra aszerint, milyen tanórákra kellett menniük, most a csoportok együtt maradnak szinte minden órán, kivéve a különböző nyelvórákat vagy a felekezetenként más és más hittanórákat. Ezzel egy sajátos alternatív képzési struktúrát hoztak létre.
- Nekünk jezsuitáknak az egész embert kell néznünk, nem csak azt, hogy kiből milyen munkaerő lesz majd a piacon. Azt is, mi történik a lelkükben, hogyan fejlődnek. A küldetésünk, hogy ezt a fókuszt, ezt a dimenziót soha ne veszítsük el. Ez az, ami meg kell hogy különböztessen minket más iskoláktól – vallja Holczinger Ferenc.