Ugrás a tartalomra

Figyelmünkkel életet menthetünk az utcán

Detzky Anna
Utoljára módosítva
2024. november 12. kedd 17:06
A téli hidegben egy rosszullét is végzetes lehet. Apró segítségünkkel azonban megelőzhető a nagyobb baj.
A Máltai szeretetszolgálat diszpécserei egész nap fogadják a hívásokat / Fotó: Juhász Ákos

Lassan téliesre fordul az idő és beköszöntenek az éjszakai fagyok, ami különösen nehéz időszak a hajléktalanok és a szegény emberek számára, akiknek gondot jelent a fűtés. Az utcákon és a szabad ég alatt, sőt a hideg otthonokban is megszaporodhatnak azok az esetek, amikor az elesett embereket fagyhalál fenyeget. Korábban már beszámoltunk róla, hogy a miskolci hajléktalanellátásban, hogyan készülnek a télre. Most pedig annak jártunk utána, hogyan tudunk a leghatékonyabban segíteni egyszerű járókelőként.

Diszpécserszolgálat, vagy mentő?

- Ha valaki nem tudja eldönteni, hogy milyen típusú segítségre van szüksége egy a fagyos időjárás miatt bajba került embernek, akkor érdemes diszpécserszolgálatunkat hívni. November 1-től április 30-ig 24 órában lehet keresni bennünket a 06-46-530-268-as szám alatt. Ilyenkor a négy miskolci utcai gondozószolgálat kollégáinak is tudunk jelezni, illetve krízisautónkat is ki tudjuk küldeni a helyszínre – nyilatkozta szerkesztőségünknek Kocsenga Anton, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Észak-Magyarországi Regionális Diszpécserszolgálat vezetője.

Három vármegyében is működik a Máltai diszpécserszolgálata / Fotó: Máltai szeretetszolgálat

Elmondta, hogy együttműködnek a polgárőrséggel, a rendészettel és a rendőrséggel. Ők is jelzik, ha ilyesmivel találkoznak. Hogyha a 112-es segélyhívószámot tárcsázza valaki, akkor több rendszeren keresztül fut a hívás, mire megérkezik a megfelelő segítség. Így a 112-t akkor érdemes hívni, ha mentőre van szükség.

Maradjunk kontaktusban!

- Amennyiben egy magatehetetlennek tűnő embert látunk a hideg utcán feküdni, lépjünk oda hozzá és szólítsuk meg! Ugyanis nem biztos, hogy ittas, hanem lehet, hogy egészségügyi problémája van. Ha nem reagál, akkor meg is rázhatjuk kicsit! Kérdezzük meg tőle, hogy segíthetünk-e! Megkérdezhetjük azt is, hogy hol lakik és honnan jött. Ha az illető bizonytalan, akkor a diszpécserszolgálat munkatársa is segíthet a beszélgetésben – ajánlotta a regionális diszpécserszolgálat vezetője.

Hozzátette, hogy a krízisautó a nap 24 órájában egész Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyén belül közlekedik, de egy órán belül általában mindenhová kiér. Heves és Nógrád vármegyében szintén egy-egy krízisautó közlekedik. Fel van szerelve a legalapvetőbb dolgokkal: meleg teával, gyógyszerrel, takaróval, ruhával. Sőt olyankor is tud segíteni, ha valakit az otthonában fenyeget a megfagyás veszélye. Akkor is a diszpécserszolgálatot érdemes riasztani, ha egy hajléktalan beköltözik egy lépcsőházba.

Várjuk meg a krízisautót!

Megtudtuk, hogy a telefonálótól azt szokták kérni, hogy várja meg a kocsit, hogy a bajba jutott ne kóboroljon el. Közben igyekezni kell ébren, illetve mozgásban tartani. Ha van a segítőnél meleg ruha, azt is odaadhatja, de forró italt csak akkor, ha az illető önállóan el tudja venni és meg tudja inni, nehogy félrenyeljen.

A Máltai szeretetszolgálat az Észak-Magyarországi Regionális Központja

- Amikor kollégáink meggyőződnek róla, hogy a bajba jutottnak nincs egészségügyi problémája és nincs otthona, akkor valamelyik hajléktalan ellátó intézménybe szállítják. November 1-jétől intézményeink már a krízisidőszaknak megfelelő készültségben vannak. Vörös kódot szélsőséges időjárási körülmények között vezetnek be, például, ha mínusz 10 Celsius fok alá csökken a hőmérséklet. Ilyenkor a hajléktalan ellátó intézményeknek a nap bármely időszakában be kell engedniük az utcán élő embereket. Ahol pedig nincs ilyen intézmény, ott a szociális otthonra, vagy az idősotthonra hárul ez a feladat – magyarázta a szakember.

 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!