A gépkocsiknknak megfelelő motorolaj kiválasztása kulcsfontosságú, ugyanis a motor megfelelő működését és járművünk minél hosszabb élettartamát biztosítja. A motorola keni és hűti a gépkocsi motorjának egyes részeit, emellett a kopás minimalizálásában van szerepe és a szennyeződések eltávolításában is segít. Nyilván, ha megfelelő szervizbe hordjuk az autónkat, akkor a mester elvégzi ezt helyettünk. Ez általában úgy néz ki, hogy elmondja, hogy van egy olcsóbb, amivel remekül fog menni az autónk, de van egy drágább is, aminek vannak egyéb hozzáadott tulajdonságai, mi meg a pénztárcánk alapján hozunk egy döntést.
Azonban, ha mégse szeretnénk teljesen laikusak lenni és érdekel bennünket konkrétabban, hogy melyik motorolajnak mik a pontos tulajdonságai, akkor tájékozódhatunk az interneten, számos hasznos szakmai oldal működik. Így például az autodoc.hu weboldal speciális olajjelöléseket ír le, de olvashatunk a motorolajak egyéb tulajdonságairól is. Az alábbiakban igyekszünk növelni az autókhoz felhasznált motorolajokkal kapcsolatos tudásodat, ezért egy kicsit részletesebben foglalkozunk a különböző motorolaj fajtákkal, azok jelölésével és megismerkedünk a szintetikus olajakkal is.
A motorolajak típusai
Alapvetően az autókba használt motorolajak három típusát tudjuk megkülönböztetni, ezek az ásványi, a félszintetikus és szintetikus olajak. Az ásványi alapú olajakért kell a legkevesebbet fizetni, viszont ezek nem biztosítanak megfelelő teljesítményt és a motor védelme se lesz teljes mértékű. A félszintetikus olajak valahol félúton vannak, vagyis az ár-teljesítmény arány tekintetében valamiféle egyensúlyt alakítanak ki, a szintetikus olajak pedig azok, amelyek a legmagasabb fokú védelmet biztosítják, ennélfogva ez kerül a legtöbbe. Essen szó most erről az utóbbiról.
A szintetikus olajak kiváló minőségű, laboratóriumban előállított olajak. A szegedkkse.hu cikke szerint korszerű szintetikus motorolajok nagyobb ellenálló képességgel rendelkeznek a hővel szemben, csökkentik a kopást, az oxidációt és a szennyeződéseket is, sokkal hatékonyabban, mint a másik két olajtípus. Ha ezt a típust választjuk, biztosak lehetünk benne, hogy a motor hatékonyabb lesz, élettartama megnövekszik, amit az üzemanyag-fogyasztáson keresztül is észlelhetünk.
Azonban, amellett, hogy tájékozódunk a legjobb minőségű olajokról, a választás előtt mindig vegyük figyelembe a gyártó ajánlásait is, amit a gépkocsi könyvében találhatunk meg. Arra kell odafigyelni, hogy az olaj a vezetési körülményekkel és az adott autó motorjának igényeivel összhangban legyen. Amire még fontos odafigyelni, az pedig az olaj megfelelő időközönkénti cseréje. Ebben a szerviz segítségünkre tud lenni, a rendes éves, évközi szervizek alkalmával ajánlatos elvégezni az olajcserét is.
Ismerjük meg a motorolaj-jelöléseket
A megfelelő minőségű motorolajakkal szemben számos elvásás létezik. Alapvetően fontos, hogy az hozzájáruljon a motor tisztántartásához, télen is megfelelő kenést biztosítson, biztosítson védelmet a felmelegedéssel szemben, az illékonysága alacsony legyen, gondoskodjon a korrózió elleni védelemről és biztosítsa a megfelelő kenést. Ezen ismérvek alapján hasznos lehet tisztában lennünk a motorolajak jelölésével, nézzük most ezeket.
A teljesítményszint kapcsán a nemzetközi gyakorlatban az amerikai API intézet által szabadalmaztatott rendszer terjedt el, ennek megfelelően a legtöbb olajon az ő jelöléseiket találhatjuk meg. A jelölésekben található S betű, vagyis a Spark az Otto-motorokhoz megfelelő olajakat jelentik, a C, vagyis Compression pedig a dízelautókba való olajakat.
A legrégebbi benzines motorok, vagyis azok, amelyek 2001 és 2004 között készültek SJ jelöléssel rendelkeznek. A 2004 és 2009 közötti autók olajainak jelölése SM, a 2010 utániaké SN, a 2019 utániaké pedig SP. A dízelmotoroknál az 1998 és 2002 közötti autókhoz tartozó olajak jelölése CH-4, a 2002 és 2010 közöttieké CI-4, a 2010 után gyártottaké CJ-4, a 2017 utániaké pedig CK-4.
Érdemes még tisztában lenni a viszkozitási tulajdonságokkal is. Ezen a téren a legelterjedtebb jelölési rendszer a SAE-től vagyis az Autóipari Mérnökök Szövetségétől származik és a jelenleg hatályban lévő szabvány a SAE J 300.