Ugrás a tartalomra

Nincs borsod vármegyei út hazánk tíz legveszélyesebb útszakasza között

Nagy-Hankó Krisztina
Utoljára módosítva
2024. február 21. szerda 11:20
Közel 80 baleseti gócpontot sorol fel a részletes lista személysérüléses baleseti adatok alapján, melyből 43 lakott területen belüli útszakaszt érint.

Nemrégiben közölt egy elemzést a veszélyesnek ítélt utakról a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2020-tól 2022-ig terjedő időszakban mért adatok alapján. Ez alapján az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a városkörnyéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal. 

A baleseti okok elemzése és a helyazonosítók vizsgálata alapján 79 baleseti gócpontot azonosított a Magyar Közút Nonprofit Zrt. - a 2020-2022-es személysérüléses baleseti adatok alapján -, amelyekre vonatkozóan beavatkozási javaslatokat is készítettek – tudtuk meg Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezetőtől. Tájékoztatásából az is kiderül, hogy attól, hogy egy úton található „baleseti góchelyt”, még nem nyilvánítható az egész út veszélyesnek és semmiképpen sem nevezhető „halálútnak”, ahogyan sokan aposztrofálják ezeket. Viszont egy út lehet a legrosszabb baleseti mutatószámokkal rendelkező úgy, hogy nincs rajta baleseti góchely. Sőt, a baleseti góchely jobb, mint egy „halálút”, mert be tudnak avatkozni lokálisan – emelte ki a kommunikációs munkatárs. 

Vármegyénkben sokat javult a helyzet

A korábbi években a 26-os és a 37-es főút a baleseti statisztikák alapján rendszeresen kiemelt helyen volt Magyarország veszélyes útjai között. Azonban az elmúlt évek fejlesztései nyomán Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye több főútján országos viszonylatban kedvezőbb a helyzet. A személysérüléses balesetek száma alapján 2020-ban nem volt benne sem a 26-os főút, sem a 37-es főút az első 18-ban:

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.

2022-ben a 26-os főúton 46, a 37-es főúton 24 személysérüléses baleset történt, amellyel a 24., illetve a 61. helyet foglalják el a fenti sorrendben. Tehát nincs helyük továbbra sem a „legrosszabb” baleseti helyzetű utak között.
 
Más a sorrend úthossz alapján súlyozva:

 

Illetve más a sorrend, ha úthossz és forgalomnagyság alapján súlyoznak:
 

 
A 26-os főút új elkerülő szakaszának 2023 decemberi átadása (260-as főút, Sajószentpéter–Berente elkerülő) valószínűleg tovább javít a baleseti helyzeten. 2023 májusában pedig teljesen elkészült a 37-es főút kétszer kétsávos bővítése Gesztely és Szerencs között. Mindkét út baleseti, forgalmi adatainak elemzése a tavalyi és az idei adatok ismeretében történhet majd meg – tudatta a Magyar Közút. 

Állandó rendőri jelenlét

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság minden kollégája azon dolgozik, hogy a vármegye közbiztonsága, és ezzel együtt a közlekedésbiztonsága folyamatosan javuljon – mondta el lapunknak az elemzéssel kapcsolatban Varga János alezredes, a vármegyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Az egész évben folytatott ellenőrzések nagy arányban érintik a 37-es számú, illetve 26-os számú főutakat, mint fő közlekedési útvonalakat. Az állandó rendőri jelenlét, a gyakori ellenőrzések, valamint a sebességellenőrzések mind álló, mind mozgó formája nagymértékben hozzájárultak az elmúlt év baleseti statisztikájának javulásához – tette hozzá. A 26-os számú főút egy részének tehermentesítésére megépülő 260-as számú elkerülő út jelentős forgalomtöbbletet vett át, így csökkentve az esetleges baleseti kockázatot. 

Az elmúlt évekhez hasonlóan ebben az évben is több közlekedési akció várható a vármegye útjain, továbbra is jelen lesznek a civil rendőrségi gépjárművek – hangsúlyozta az osztályvezető. Hozzátette: a rendőrség és a közútkezelő között hosszú évekre visszanyúló együttműködés, és folyamatos egyeztetés eredményeként olyan forgalomtechnikai megoldások születnek, melyek a balesetek csökkentésére gyakorolt hatása a gyakorlatban is megmutatkozik.

További hírek

Olvasnivaló