Népszerű a négyévszakos, de a téligumi a tuti
Azt még nem tudjuk, milyen lesz az idei tél, de a napi átlaghőmérséklet lassan csúszik lefelé, és 7 Celsius-fok alatt a gépjárművek gumiabroncsának tapadó képessége kezd megváltozni. Az esőtől, ködtől, lehullott levelektől és nemsokára a hótól és jégtől síkossá váló utakon a fékút akár méterekkel is megnőhet. Ezt a veszélyforrást az abroncsgyártók a gumi összetevőinek, tulajdonságainak megváltoztatásával, hidegtűrő adalékanyagok hozzáadásával igyekszenek kiküszöbölni.
Nyakunkon a november, a gumisok körül egyre nagyobb a forgalom, az előrelátóbbak már rakatják át az autóikon a nyári papucsokat a téli bakancsokra. Szakemberek szerint régebben sokan „nem hittek” abban, hogy télen jobbak a speciálisan hidegre, hóra tervezett abroncsok, de ma már alig vannak szkeptikusok. A gépjármű tulajdonosok menetrend szerint cserélik le ősszel és tavasszal a gumikat. Különbség leginkább csak a választott abroncsok minőségében és árában mutatkozik, nem a szándékban.
Ugyanakkor, ahogyan azt Gallai Szilvia, a miskolci Borsod Gumi Kft. ügyvezetője elmondta, idén az eddiginél nagyobb az igény a négyévszakos abroncsokra. Ennek oka az lehet, hogy mostanában enyhébbek voltak a telek, a gépjárműtulajdonosok úgy gondolhatják, megoldható a dolog egy garnitúrával, kettő helyett. A négyévszakossal megúszható az évi két átszerelés költsége is. A szakember azonban figyelmeztet, az egy abroncsgarnitúra duplán kopik és amortizálódik, mivel egész évben azon fut a jármű, és a fagytűrő adalékokat is jórészt nélkülözi. Ha mégis beüt egy fagyosabb, havas időszak télen, sokan bajban lehetnek, különösen olyan dombos városban, mint Miskolc.
A különbség ugyanis valós, a nyárigumiként ismert abroncsok anyagának összetétele elsősorban a melegre van optimalizálva, akkor tapadnak jól, ha délibábosan forró az úttest. Mivel egy gépkocsi csupán négytenyérnyi felületen érintkezik az úttal, ennyi felületen kell biztosítani a megfelelő tapadást és fékezőhatást. Ha a gumi jól tapad, a haladás és a megállás is biztonságosabb. Ezért indultak el a gyártók néhány évtizede abba az irányba, és lett ez mára trend, hogy más összetételű gumiköpenyeket gyártanak a meleg és a hideg időjárási körülmények közé. A két típus egyfajta hibridje a négyévszakos autógumi.
Gallai Szilviától megtudtuk, hogy október második felében már beindult náluk is a csereszezon. Ma már másfél-kéthetes a várólistájuk. Az árak 15-20 százalékkal nőttek tavalyhoz képest és azt prognosztizálja, hogy januártól – gyártói áremelések miatt – újabb növekedés jön. Hogy ebből mennyit érez majd a vásárló, az a gyártói emelés nagyságától függ. Mindenesetre jobb előbb vásárolni, mint később drágábban. Azt is elmondta, kialakult egy enyhe abroncshiány is, ami szűkíti a választékot.
- A kereslet elmozdult az olcsóbb szegmens felé, de vannak, akik továbbra is inkább a minőségibb, tartósabb darabokat viszik, ha drágábbak is. Új trend, hogy sokan választják a négyévszakos abroncsokat. Ők úgy látják, hogy mostanában nem volt kemény tél, sok hóval. Mi azt hallottuk, idén viszont lesz hó. Nem biztos, hogy jobban járnak a négyévszakossal – fogalmazott az ügyvezető.
Ők továbbra is a téli-nyári cserét javasolják. Az idei ősz sztárabroncsai az alsó szegmensben a kínaiak, a középkategóriában a Firestone, a Barum és a Semperit, a gazdaságosabbak közül pedig a Toyo. Aki mélyebben tud a zsebbe nyúlni, annak a Continental, a Bridgestone és a Michelin téli típusait kínálják. A szakember elmondta, hogy trend lett a komplett kerékcsere a puszta abroncscsere helyett. Ez így olcsóbb és gyorsabb, de egy ellenőrzés és centrírozás minden felszerelésnél ajánlott.