Sorra hozza a nemzetközi sikereket Magyarországnak a miskolci diákolimpikon
A Földes Ferenc Gimnázium 18 éves diákjának szenvedélye a matematika iránt azóta sem csökkent, sőt inkább kiegészült a fizikával, a számítástechnikával, és már kora gyermekkora óta lenyűgözi a szárazföldi tömegközlekedés világa. Imádja a buszokat, a vonatokat, a villamosokat, a trolikat és a metrókat. Már 3 évesen megtervezte, hogy honnan hová és melyik járművel utazzanak a városban, sőt még az átszállásokat is. 6.-os korában már oktatóvideókat készített, már 7 éves korában 140-es volt az IQ-ja. Két éve támogatja a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (NTT), és évek óta részt vesz a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság tehetséggondozási programjában. 2022-ben kiérdemelte az NTT felfedezettjeinek különdíját a programozás és a matematika mestereként.
A társaság az ELTE Informatikai Karával együtt évtizedek óta válogatja ki és készíti fel a legkiemelkedőbb tehetségeket, akik hazánkat képviselik a nemzetközi versenyeken. A megmérettetésekre csak sok éves felkészülés eredményeként juthatnak el a legjobban teljesítő diákok. Molnár István Ádám kiemelkedő eredményekkel, évek óta képviseli hazánkat a nemzetközi versenyeken.
Egyik siker a másik után
István édesanyja, Megyesi Andrea szerint gyermeke lételeme a versengés: táborról táborra, majd versenyről versenyre jár. – Amin tudok, azon részt veszek, és nem feltétlenül az eredményért, inkább csak a gyakorlásért, a versenyrutinért, hogy lássam, hol tartok, hogy én vagyok-e a legjobb – mondta lapunknak István, aki 2020-tól kilenc érmet szerzett hazánknak. Közülük a legfontosabbak: aranyérmet hozott haza a 2021-es Európai Junior Informatikai Diákolimpiáról, 2022-ben ezüstérmet a Közép-európai, valamint a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiáról. 2023-ban ezüstérmet szerzett a Közép-európai, bronzérmet a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián. Idén aranyérmes lett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián (IIOT) a Földes Ferenc Gimnázium „42” elnevezésű csapatának tagjaként, és eddigi sikereit megkoronázva abszolút első lett a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián.
Istvántól megtudtuk, hogy ez utóbbi versenyen fejlett algoritmikus gondolkodást igénylő feladatokat kellett megoldani. A két versenynap alatt összesen hat kérdésre kellett olyan programot írniuk, amely választ ad az adott kérdésre. A feladatokra meghatározott időkeret, versenynaponként 5-5 óra állt rendelkezésre. Szerinte passzoltak neki a feladatok, ennek ellenére egy részfeladatot mégsem tudott megoldani.
Beszélt arról is, hogy a verseny első napján bár meglepően könnyűnek érezte a feladatokat, mégis kicsit idegesen oldotta meg azokat, de mindvégig sikerült olyan tempóban haladnia, hogy mindent befejezzen jóval a megadott időn belül (4:23:05), és amikor kiderült, hogy maximális pontszámot ért el, akkor nagyon boldog volt. – A második nap idegesebb voltam, mert az első helyről csak lebukni lehet – vélekedett, majd hozzátette, hogy ezen a napon rövidebb idő (4:07:14) alatt oldott meg mindent, egy részfeladatot kivéve, amellyel a hátralévő időben sem boldogult, úgyhogy ez a versenynap nagyrészt idegeskedéssel ment el, de a végeredmény, az abszolút győzelem megnyugtatta.
Szerencsés együttállások
A pedagógus édesanya szerint István nem csupán szerencsés csillagzat alatt született a matematika világnapján, egyben Einstein születésnapján, hanem jó képességű családba is. Édesapja mérnök volt, anyai nagymamája és édesanyja bátyja matematikával foglalkozott. – Bennem akkor tudatosult, hogy Istvánnak különleges képességei vannak, amikor 3 évesen az óvodapedagógusok felhívták erre a figyelmemet pedig addig is voltak egyértelmű jelei. Másfél éves korában fejben szorzott össze két kétjegyű számot és már akkor tisztában volt a gyökvonással és a négyzetre emeléssel. Én úgy tudtam őt követni, ha hozzáfejlődök – fejtette ki István édesanyja, akinek az egyik legnagyobb gondot akkoriban az okozta, hogy hol talál majd olyan iskolát, ahol megfelelően tudnak majd vele bánni és foglalkozni Istvánnal.
A pedagógus, mint kulcsszereplő
– Azt szokták mondani, hogy iskola helyett tanítót kell választani. Az a legfontosabb, és az iskola közelsége – mondta Megyesi Andrea. Szerencséjükre a Gárdonyi Géza Katolikus Általános Iskolában találtak több olyan tanító nénit, akik el tudták fogadni Istvánt és fejlesztették. 7.-es korában váltottak intézményt. István azóta jár a Földesbe, és még számtalan tehetséggondozó és képességfejlesztő szakkörbe. A pedagógusoknak köszönhetően hozzászokott ahhoz, hogy ne várjon a tanári magyarázatra, hanem próbáljon meg maga rájönni a megoldásra.
A következő tanévben Istvánnak újabb oktatási intézményt kell választania. Azt már tudja, hogy programozó szeretne lenni, de hogy melyik felsőoktatási intézmény felelne meg neki a legjobban azt még nem, ahogy azt sem, hogy külföldön vagy itthon tanuljon-e tovább. Jelenleg energiáit és idejét a felkészítő táborok és a közelgő versenyek kötik le. Egyszerre 3 versenyre is készül: az első Nemzetközi Mesterséges Intelligencia Diákolimpiára, melyet augusztus elején rendeznek meg, az augusztus végi 18. Közép-Európai Matematikai Olimpiára, és a szeptember elejei Nemzetközi Informatikai Diákolimpiára.
S bár István azt vallja magáról, hogy ő egy nagyon lusta ember, eredményességéhez a tehetségén kívül kitartásra, szorgalomra és a hibákból való tanulás képességére is szükség van, mint ahogy kiváló pedagógusokra is.
Felkészítő tanárok:
Informatika: Csató Endre, Tóth Gellért, Nikházy László, Horváth Gyula, Varga Péter, Gyimesi Péter, Noszály Áron, Weisz Ágoston
Matematika: dr. Győry Ákos, Grallert Krisztina, Tóth Tibor, Fejér Szabolcs, Dobos Sándor, Kovács Benedek (ELTE), Sándor András
Fizika: Kovács Benedek (FFG), Zámborszky Ferenc, Szász Krisztián, Sarkadi Tamás
Legfontosabb versenyeredmények:
Európai Junior Informatikai Diákolimpia (EJOI):
2020: 27. (bronz)
2021: 4. (arany)
Közép-európai, valamint a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia (CEOI):
2022: 10. (ezüst)
2023: 10. (ezüst)
2024: 1. (arany)
Nemzetközi Informatikai Diákolimpia (IOI):
2022: 87. (ezüst)
2023: 108. (bronz)
Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia (IIOT):
2022: 5. (bronz)
2024: 1. (arany, nem hivatalosakkal együtt 3.)
Közép-európai és Nemzetközi Matematikai Diákolimpia (MEMO/IMO) válogatóverseny:
2024: 15. (Közép-európai Matematikai Diákolimpiai (MEMO) csapattag)
Kunfalvi válogatóverseny (IPhO/EuPhO-ra):
2024: 8.