Ugrás a tartalomra

Begyűrűzött a gépesítés az élelmiszer-áruházakba is

Detzky Anna
Utoljára módosítva
2024. március 28. csütörtök 11:49
Az üzletek megfigyelése szerint egyre többen választják az önkiszolgáló kasszákat, mint fizetési lehetőséget.
Fizetés önkiszolgáló kasszánál. Fotók: Osztie Tibor

A technikai fejlődés vívmányai az életünk leghétköznapibb területein is teret nyernek, mint, amilyen a bevásárlás. Egyre több élelmiszer-áruházban helyeznek ki önkiszolgáló kasszákat. Ezeket lehet szeretni és nem szeretni, de az biztos, hogy használatukhoz alapszintű digitális kompetenciák szükségesek. Utánajártunk, hogy milyen szempontok szerint telepítettek ilyen kasszákat és ezt hogyan értékelik a vásárlók. 

Csökken a várakozási idő 

„Ma már minden magyarországi üzletünkben megtalálhatók az önkiszolgáló kasszák, készpénzes és készpénzmentes, azaz bankkártyás verzióban egyaránt. Összesen 350 önkiszolgáló pénztárral rendelkezünk” – tudatta velünk Vorigin Dóra, az Auchan külsős kommunikációs managere. „Az átalakítás oka, hogy szerettük volna modernizálni üzleteinket. Egy munkatársunk négy-hat önkiszolgáló kasszát tud egyszerre kezelni, így a reggeli és az esti órákban is több kasszát tudunk nyitva tartani. Ennek köszönhetően a pénztárak előtti várakozási idő az elmúlt három évben jelentősen lecsökkent. Ugyanis ezeknél a kasszáknál általában egyáltalán nincs sorban állás” – foglalta össze. 

Hozzátette, hogy az önkiszolgáló kasszák használata egyre népszerűbb az Auchanban. A vásárlók közel fele, növekvő mértékben választja ezt a fizetési módot. Ennek az az oka, hogy az eszköz kezelése könnyű, gyors és nincs korlátozva a kosár mérete, illetve a termékek darabszáma sem. Tapasztalataik szerint a kasszák kezeléséhez általában csak az új vásárlók kérnek segítséget, amiben munkatársaik állnak rendelkezésükre. 

Biztonságosabb módszer

„A Lidl Magyarország a vásárlói igényeket szem előtt tartva bevezette áruházaiban az önkiszolgáló kasszákat is, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá tegye a bevásárlást. Jelenleg az áruházak több mint felében, 110 áruházban összesen több mint 600 önkiszolgáló kassza működik. Az önkiszolgáló kasszák telepítése folyamatos, Miskolcon a Csermőkei úti és a Kiss Ernő úton lévő áruházakban lehetséges ezt a fajta fizetési módot választani. Az önkiszolgáló kasszazónákat a hat-nyolc hagyományos kassza mellett alakítottuk ki” – nyilatkozta szerkesztőségünknek a Lidl Magyarország.

Chipleolvasó az önkiszolgáló pénztárnál.

Elmondták, hogy a Lidl-ben egyre népszerűbbek az önkiszolgáló kasszák, a vásárlók több mint 40 százaléka választja ezt a lehetőséget. Jellemzően az alacsonyabb darabszámú termékeket vásárlók. Az önkiszolgáló kasszák működésének köszönhetően növekszik a pénztárak áteresztő képessége és jelentősen csökken a várakozási idő. Az áruházban működő modern kamerarendszer, biztonsági felügyelet, az önkiszolgáló pénztáraknál elhelyezett kapuk, valamint az ellenőrző mérleg áruvédelmi rendszert képeznek.

Gyorsabb a használata

„Az önkiszolgáló kasszák bevezetését a Penny áruházaiban praktikussági szempontok indokolták, mivel folyamatosan rendelkezésre állnak. Azokban az üzletekben vezettük be ezeket, ahol a vásárlók nagy része bankkártyával fizet, illetve a kisebb darabszámú vásárlások a jellemzők.  Ugyanis nagybevásárlás esetén kevésbé részesítik előnyben az önkiszolgáló kasszát” – árulta el Varjassy Dóra, a Penny külsős PR tanácsadója. 

„A vásárlók kedvelik az önkiszolgáló pénztárakat, mert így nem kell sorban állniuk, gyorsan és egyszerűen elvégezhetik kisebb bevásárlásaikat. A fiatalabb és középgeneráció körében különösen népszerű ez a megoldás. Szükség esetén pedig munkatársaink segítenek a kasszák használatában az idősebb korosztályba tartozóknak is” – fűzte hozzá.  

Képernyőn lehet kiválasztani a megfelelő pékáru árát.

Maczelka Márk a Spar kommunikációs vezetője beszámolt róla, hogy az önkiszolgáló kasszák telepítésével az volt a céljuk, hogy nőjön az áruházak kasszazónáinak áteresztőképessége és csökkenjen a fizetés miatti várakozási idő. Továbbá arról, hogy minden olyan helyen, ahol van önkiszolgáló kassza, mellette hagyományos kasszákat is üzemeltetnek. 

„Több, mint 160 üzletünkben működik önkiszolgáló kassza és a számuk országszerte meghaladja a 650 darabot. Ott, ahol működik ilyen eszköz, ma már a forgalom több mint 30 százaléka ezeken keresztül bonyolódik. A vásárlói visszajelzések egyértelműen azt mutatják, hogy a várakozás sokkal kisebb terhet jelent a vevők számára, amikor önkiszolgáló kasszánál állnak sorban” – emelte ki. 

Segítenek az eladók

„Miskolcon jelenleg két üzletünkben - a hipermarketekben - található a hagyományos kasszák mellett önkiszolgáló kassza is. Ezekben az áruházakban vásárlóink közel 60 százaléka választja ezt a fajta megoldást fizetéskor” – válaszolta kérdéseinkre a Tesco sajtóosztálya. „Az önkiszolgáló pénztárak telepítésekor az adott üzlet vásárlószámát és forgalmi adatait vesszük alapul. Így az önkiszolgáló kasszák száma üzletenként eltérő: 3 és 24 közötti.”

„Ma már kijelenthető, hogy nem mindenki keresi feltétlenül a személyes kommunikációt, kapcsolatot egy fizetési procedúra során, fontosabb számára a gyorsaság, illetve a nagyobb költségkontroll. A vásárlókat pedig munkatársaink segítik, amennyiben igénylik azt” – írták. 

A nagy áruházláncok többsége azt is megosztotta velünk, hogy az önkiszolgáló kasszák telepítése nem volt hatással az alkalmazottak létszámára, tehát nem járt leépítéssel. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!