Felfüggesztették a 25 forgalmi vizsgaútvonal bevezetését
Korábban beszámoltunk róla, hogy Miskolcon hatról huszonötre emelte a B-kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges forgalmi vizsgaútvonalak számát a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. (KAV) a lakosság és az autóvezetést tanulók számarányára hivatkozva a városban. Az új útvonalakat az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Hatósága tette közzé a honlapján.
A gépjárművezető szakoktatók közül többen felháborodtak a döntés miatt, amiről elmondásuk szerint előzetesen nem egyeztettek velük. Ellenérvként fogalmazták meg, hogy a kötelező 29 gyakorlóóra gépkocsivezetésből így biztosan nem lesz elegendő még a vizsgaútvonalak bejárásához sem. Emiatt mindenképpen extra órákat kell venni a tanulóknak pluszköltségért. Ebből kifolyólag számítani lehet rá, hogy a beiratkozók inkább elmennek majd a környező kisebb városokba jogosítványt szerezni, ahol jóval kevesebb kötelező vizsgaútvonal van. Elmondták, hogy a gépjárművezetés-oktatás hatékonyságát inkább a kötelező óraszám növelésével lehetne erősíteni.
Szükségtelen döntés
- Ésszerűtlen és szükségtelen volt megnövelni a miskolci vizsgaútvonalak számát, hiszen mindig más helyzet adódik egy forgalmi csomópontban. A helyi gépjármű szakoktatók kellő tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy megállapítsák, hogy egy vizsgázó alkalmas-e az önálló közlekedésre és arra, hogy jogosítványt kapjon. Ehhez szükségtelen ismeretlen helyzetekbe belevinni a vizsgázókat. Ráadásul több vizsgaútvonal esetén az oktatónak nagyobb figyelmet kell fordítania a tanulóra és a helyes útvonalra a vizsgán, ami növeli a balesetveszélyt – nyilatkozta szerkesztőségünknek Tóth Tibor, a Tóth Autósiskola vezetője.
Mihály Zsolt, a Turbócsiga Autósiskola vezetője odáig ment, hogy petíciót indított az ügyben lakóhely szerinti diszkriminációra hivatkozva. Példaként Budapestet hozta fel, ahol bizonyos vizsgahelyszíneken kevesebb potenciális vizsgaútvonalra számíthatnak a forgalmi vizsgázók, mint Miskolcon. Múlt hét csütörtökön iskolavezető értekezlet keretében szakmai egyeztetés folyt az autósiskola vezetők és a KAV vezetősége között, amiről beszámolt nekünk.
Sikeres volt a petíció
- Először a miskolci, aztán a vidéki képzőszervekkel tanácskozott a KAV vezetősége. Elmondták, hogy a 25 vizsgaútvonal bevezetésének célja az volt, hogy jobban megtanuljanak az emberek vezetni. A városok vizsgaútvonalszámában pedig azért vannak eltérések, mert egy adott településen csak 60 százalékban fedhetik egymást a vizsgakörök. Így a kisebb településeken nehezebb több vizsgaútvonalat kialakítani – foglalta össze Mihály Zsolt, aki szerint Miskolcon körülbelül 30 százalékos átfedés valósul meg a vizsgaútvonalak között. Elhangzott továbbá az egyeztetésen, hogy most dolgoznak egy jogszabályon, amely pontosan leírja majd, hogy milyen feltételek mellett és ütemezéssel lehet új vizsgaútvonalakat bevezetni.
A KAV végül figyelembe vette a miskolci gépjárművezető szakoktatók többségének, illetve a petíciót aláírók véleményét. Egyelőre a 25 kihirdetett vizsgaútvonal közül csak az első tízen vezették be a gyakorlatban is a vizsgáztatást.
„Miskolcon eddig tíz volt a legtöbb használatban lévő vizsgaútvonal, ami egyazon helyről indult, és ennyi is marad. Erről a képzőszervek vezetői megkapták a megerősítő tájékoztatást. A jóváhagyott vizsgaútvonalakat tartalmazó lista megtalálható az engedélyező hatóság honlapján” – válaszolta megkeresésünkre a KAV Kommunikációs és Ügyfélkapcsolati Irodájának Kommunikációs Osztálya.