Műalkotás LEGO-kockákból
Az alkotás mérete 150x150 centiméter. A nagyméretű mozaikképet ötven diák építette meg szerdán a miskolci Nyitott Ajtó Baptista Szakképző Iskolában. Liszek Zsuzsa tanár, a program helyi szervezője elmondta, hogy a kép a sokszínűséget ábrázolja, amellyel arra szeretnék felhívni a diákok figyelmét, hogy attól, hogy mindenki más, még lehet közösen dolgozni és el lehet egymást fogadni.
A nagymozaik alapját képező képet az iskola művészeti képzésében résztvevő tanulója álmodta meg. – Ez a kép különböző alakú, formájú és színű figurákat ábrázol. Amikor kiadták azt a feladatot, hogy ábrázoljuk a sokféleséget és a másságot, nekem ez a kép jutott először az eszembe – mondta Árvai Sára, a kép alkotója.
Az alkotás folyamatáról megtudtuk, hogy először egy pixelezett kép alapján digitális tervet készítenek, melyet kinyomtatnak, majd a diákokkal LEGO-kockákból sok 6x8 centiméteres elemet építenek. Ezt követően ezeket az elemeket egy nagy, 150x150 centiméteres fakerettel határolt alapra helyezik rá. Így áll össze a nagy mozaikkép.
– A tevékenység lényege, hogy a diákok együtt vannak, beszélgetnek, szórakoznak, közben pedig létrehoznak egy közös produktumot, miközben fejlődik a tanulók szépérzéke, társas kompetenciája és informatikai készsége – mutatott rá Hudák Zsolt, a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Wesselényi Miklós Technikum és Kollégium Tekerd! nevű csoport mentortanára.
A csapatot Hudák Zsolt tanár tíz évvel ezelőtt alapította meg a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Wesselényi Miklós Technikum és Kollégiumban hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, és más egyéb mentális betegségekkel küzdő gyermekekből azzal a céllal, hogy a csoport tagjai ne essenek ki az iskolarendszerből. A tagok eleinte csak saját maguk szórakoztatására készítettek LEGO-mozaikokat a srácok ötletei alapján, majd egyre több helyről kaptak felkérést a mozaikok megalkotására, mígnem a nyíregyházi LEGO-gyár segítségével olyan alkotóműhely jött létre, ahol a problémás családi hátterű fiatalok az alkotás révén nem csupán célt és értelmet találtak a mindennapokban, hanem az önkifejezés segítségével a külvilág felé is megnyíltak. A diákok már komoly eredményeket is fel tudnak mutatni. Dolgoztak már együtt a NASA-val, alkottak a Sziget Fesztiválnak, volt kiállításuk a Szépművészeti Múzeumban, a Nemzeti Múzeumban és a Ludwig Múzeumban.
A Nyitott Ajtó Baptista Szakképző Iskola tanárai egy továbbképzésen találkoztak a nyíregyházi iskola által működtetett program szervezőjével, és mivel mindkét iskola hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozik kitalálták, hogy Miskolcon is megvalósítják a programot.